”God natt, Sverige – utan Göteborgs hamn är vi rökta”


Det må vara lugnt i Göteborgs hamn för tillfället. Men osäkerheten i hamnen skapar fortfarande problem för många företag. Och så länge osäkerheten finns kvar innebär det ett hot mot svensk ekonomi och hela den svenska välfärden. Det menar Transportföretagens vd Mattias Dahl och får medhåll från flera håll.

Läs hela artikeln på Arbetsmarknadsnytt

– Sverige är extremt export- och importberoende. Det är en styrka för oss, men det gör också att vi blir sårbara om det blir störningar i transportflödena, säger Mattias Dahl, vd på Transportföretagen.

Han berättar att över 90 procent av allt som transporteras till och från Sverige går på fartyg. Det beror bland annat på att det är den absolut billigaste transportvägen. Ett stort lastfartyg kan ta uppemot 20 000 containrar på en gång, medan en lastbil eller ett flygplan kanske kan ta en eller två.

– Sjöfarten är helt avgörande för Sverige, säger Mattias Dahl.

Göteborg är och har varit en enormt viktig plats. Har vi den så går det bra, har vi inte den så är vi rökta, säger Mattias Dahl.

Det finns inget alternativ till Göteborgs hamn i Sverige. Ingen hamn är lika stor. Ingen hamn kan ta emot lika stora fartyg. Och även om det skulle finnas hamnar på östkusten med samma kapacitet är Öresund i vägen, vilket är ett hinder för stora containerfartyg.

– Om inte Göteborgs hamn fungerar väljer rederierna att gå till ett annat land istället, förklarar Mattias Dahl. Då går fartygen istället på Åhus, Rotterdam, Hamburg eller andra stora hamnar i andra länder.