”Bristen på bussförare akut de kommande åren”


Det behövs offentliga satsningar i samarbete med transportbranschen för att lösa förarbristen, skriver Mattias Dahl och Caj Luoma, Transportföretagen.

Artikeln publicerades i Svenska Dagbladet den 25 september

Ingen buss i sikte? Skälet är enkelt, förarbrist. Men så enkelt är det egentligen inte för ingen vill komma sent till jobbet, skolan eller läkarbesöket. Därför arbetar Transportföretagen med att få fler unga och vuxna att söka bussförarutbildningarna. En ny undersökning visar nämligen att det inom en treårsperiod kommer att behöva anställas 7 300 bussförare runtom i hela landet.

Vår undersökning ”Tempen på bussbranschen” visar en kraftig ökning (74 procent) av branschens rekryteringsbehov över en treårsperiod från i dag fram till 2020. I siffror handlar det om ett behov på en ökning från 4 200 till 7 300 förare. Sex av tio företag svarar i undersökningen att de har haft svårt att hitta personal under det senaste året och för tre av fyra företag har problemet med att hitta personal med rätt utbildning varit den största utmaningen.

Varför är läget akut, varför saknas så många? Den huvudsakliga anledningen bakom förarbristen är pensionsavgångarna. Mellan 2018 och 2020 kommer 2 600 bussförare att gå i pension. Samtidigt är det offentliga utbildningssystemet underdimensionerat – utbildningsplatserna motsvarar inte behovet.

Nu gäller det att vända trenden. Därför behövs det långsiktiga och offentliga satsningar i samarbete med branschen för att lösa situationen.

En viktig åtgärd är att utöka antalet platser inom vuxenutbildningen med öronmärkta pengar specifikt för bussbranschens utbildningar. Det måste även bli lättare att kunna byta karriär och att som vuxen få möjlighet att läsa på komvux/yrkesvux.

En annan orsak till bristen är att för få personer i dag har rätt körkortsbehörighet. Det gäller framför allt i storstäderna där problemet med att hitta bussförare är som allra störst. Därför föreslår vi att CSN-lånet för körkort för arbetssökande, som regeringen nyligen har infört, även omfattar C- och D-körkort det vill säga körkort för buss och lastbil och att detta även ska gälla för personer som studerar på vuxenutbildning eller går i gymnasiet. Det skulle dessutom gynna hela arbetsmarknaden eftersom det finns ett tydligt samband mellan jobb och körkort.

En förutsättning för att vi ska lyckas utbilda fler bussförare är att en kontinuerlig dialog mellan det offentliga och branschen etableras. Dialog är nödvändig för att skapa relevanta utbildningar med hög kvalitet, både för gymnasieskolan och vuxenutbildningen. Och till detta behövs offentliga resurser till personer på regional nivå som leder, driver och utvecklar samverkan mellan politiska beslutsfattare, utbildningsarrangörer och branschen.

Transporterna är en förutsättning för samhället att ska fungera och för ett hållbart samhälle med minskade utsläpp spelar bussen en central roll. Den flexibilitet som bussen erbjuder med att kunna jobba eller studera på annan ort skulle dessutom begränsas utan bussen. Och så skulle även turismen drabbas hårt eftersom bussen är ett viktigt transportmedel för besöksnäringen som utgör en viktig och växande del av svensk ekonomi.

I detta akuta läge hoppas vi på snabba åtgärder och vi ser fram emot en konstruktiv politisk dialog.

Mattias Dahl
vd Transportföretagen
Caj Luoma
chef kompetensförsörjning, Transportföretagen