Näringspolitik

Transporter är samhällets blodomlopp och en förutsättning för tillväxt, välfärd och för människors möten. I fokus för Transportföretagens näringspolitiska verksamhet står den samlade transportnäringens utmaningar inom områdena infrastruktur och tillgänglighet samt hållbarhet och logistik. Transportföretagen vill skapa möjligheter för en konkurrenskraftig transportnäring till nytta för människor, företag och för samhället i stort.

Maria-Lindh_opinion

Beslut om ändrade kör- och vilotidsregler

17 november, 2017 | Näringspolitik
Long-distance lorry against sky

Välkommet förslag om utökad klampning

13 november, 2017 | Näringspolitik
scandinav_j26h

EU-besked väcker stort frågetecken?

9 november, 2017 | Näringspolitik
fartyg lots.jpg_Apsis 740x

Vi stödjer klimatförslag

9 november, 2017 | Näringspolitik
Säkerhetsföretagen bild

”Terrorn kräver nytt arbetssätt vid kriser”

1 november, 2017 | Näringspolitik
Scandinav_A0KH

Vardagstransporter – förutsättning för den levande staden

26 oktober, 2017 | Näringspolitik
Buss

Örebro, välj partnerskap istället för busstrafik i offentlig regi

21 oktober, 2017 | Näringspolitik
BP18

KD måste ta ställning

20 oktober, 2017 | Näringspolitik
TF_pris_opinion

Grattis #Älskadestad–vinnare av Hållbarhetspriset 2017!

19 oktober, 2017 | Näringspolitik
Long-distance lorry against sky

Transporterna avgörande för en levande landsbygd

18 oktober, 2017 | Näringspolitik
Yrkeslandslaget, foto WorldSkills Sweden

Heja, nu har startskottet gått!

14 oktober, 2017 | Näringspolitik
Scandinav_V2SX

Regeringen går emot bättre vetande

12 oktober, 2017 | Näringspolitik
Säkerhetsföretagen bild

Trygghet riskerar att bli en klassfråga

12 oktober, 2017 | Näringspolitik
TF_pris_opinion

Välkommen att fira Transportföretagens Hållbarhetspris

11 oktober, 2017 | Näringspolitik
Sommarbil

Den som kör bil tycks alltid kunna beskattas hårdare…

5 oktober, 2017 | Näringspolitik
TF_pris_opinion

Välkommen att fira Hållbarhetspriset 2017!

3 oktober, 2017 | Näringspolitik
scandinav_bthc

Transporter nödvändiga för hela Sverige

30 september, 2017 | Näringspolitik
Scandinav_PQUN

Så kan Göteborg bli bäst i landet på trygghet

28 september, 2017 | Näringspolitik
Scandinav_1M83

Finalisterna klara till Hållbarhetspriset 2017!

27 september, 2017 | Näringspolitik
hela Sverige bild

Vi vill bidra till hela Sverige-satsningen

25 september, 2017 | Näringspolitik
BP18

Transportskatter tynger hela Sverige-satsningen

20 september, 2017 | Näringspolitik
Passenger airplane landing on runway in airport. Evening

Redo att bidra till det transportsmarta samhället

20 september, 2017 | Näringspolitik
Stockholm city

#Älskadestad – ett transportsmart föredöme

18 september, 2017 | Näringspolitik
scandinav_8jud

Innovation och entreprenörskap för det transportsmarta samhället

14 september, 2017 | Näringspolitik
Anna G 2

Ny lagstiftning motverkar klimatsmarta bussar

7 september, 2017 | Näringspolitik
scandinav_bthc

Förslag om miljöbilar slår hårt mot flera grupper

5 september, 2017 | Näringspolitik
Bilkö

Ökad framkomlighet med en ringled

5 september, 2017 | Näringspolitik
Scandinav_A0KH

Trafikplan som skapar kaos

2 september, 2017 | Näringspolitik
scandinav_br64

Flera positiva satsningar för näringslivets transporter

31 augusti, 2017 | Näringspolitik
Snabb buss

Mer och bättre kollektivtrafik för pengarna

30 augusti, 2017 | Näringspolitik
Yrkeslandslaget logga

Kick-off inför Yrkes-VM

28 augusti, 2017 | Näringspolitik
Ungdom utb

Ökat intresse för fordons- och transportutbildningar!

28 augusti, 2017 | Näringspolitik
Himmel

Vi står redo att bidra till konstruktiva reformer

26 augusti, 2017 | Näringspolitik
scandinav_br64

Snäv syn på kör- och vilotider försvårar

25 augusti, 2017 | Näringspolitik
Anna G 2

Fel av regeringen att straffbeskatta elbussen

25 augusti, 2017 | Näringspolitik
Tåg1

Hållbarhetspris för ett #transportsmart samhälle

16 augusti, 2017 | Näringspolitik
KM skatt

Alliansen: inkludera kilometerskatten

18 juli, 2017 | Näringspolitik
Landsbygd 2

Vi efterlyser fördjupad stad-land-analys

14 juli, 2017 | Näringspolitik
Sommarbil

Bilen måste inkluderas i samhällsplaneringen

12 juli, 2017 | Näringspolitik
Buss sommar

Res mer för samma peng

6 juli, 2017 | Näringspolitik
Almedalen egen bild

Politiskt genombrott i Almedalen på kompetensförsörjningsområdet!

5 juli, 2017 | Näringspolitik
Visby

Inget Almedalen utan transporter

3 juli, 2017 | Näringspolitik
Gotlandsbåt

Visst reser du till Almedalsveckan?

1 juli, 2017 | Näringspolitik
Sifo rapport bilen viktigast i sommar

Bilen viktigaste transportmedlet för sommarsvensken

27 juni, 2017 | Näringspolitik
DSC_0705

Transportnäringen och jobben-en framtidsspaning

20 juni, 2017 | Näringspolitik
Tåg1

Välkomnad analys om transporternas betydelse

19 juni, 2017 | Näringspolitik
skatteprm

Glöm inte kilometerskatten

15 juni, 2017 | Näringspolitik
Bild inbjudan Almedalen

Möt oss i Almedalen

15 juni, 2017 | Näringspolitik
Lastbil_trafik2

Extraskatt stjäl jobb och bestraffar landsbygden

14 juni, 2017 | Näringspolitik
scandinav_bthc

Sveriges blodomlopp är hotat

13 juni, 2017 | Näringspolitik
Lastbil_trafik3

En hållbar omställning

9 juni, 2017 | Näringspolitik
Transportföretagen_Pressrelease

Namnkunnig jury för Transportföretagens hållbarhetspris

29 maj, 2017 | Näringspolitik
Tåg1

Dags att nominera till Transportföretagens Hållbarhetspris

18 maj, 2017 | Näringspolitik
Buss_3

Möte om EU-frågor

15 maj, 2017 | Näringspolitik
Lastbil_trafik2

Biltrafik onödigt högt beskattad enligt ny rapport

15 maj, 2017 | Näringspolitik
scandinav_wafg

Bonus-malussystemet är en straffskatt

9 maj, 2017 | Näringspolitik
scandinav_m4du

Transporterna ökar- utsläppen minskar

5 maj, 2017 | Näringspolitik
opi

Trygghetsinvesteringar sänker inbrotten med 30 procent

3 maj, 2017 | Näringspolitik
scandinav_j26h

Förslaget om bonus-malus enbart malus för bilisterna

28 april, 2017 | Näringspolitik
AnnaGrönlundAnnaJohanssonOpionssidan

Bälten i buss fokusfråga på möte med infrastrukturministern

12 april, 2017 | Näringspolitik
Scandinav_STK5

Ny utredning ska tydliggöra bevakningsbranschens uppdrag

12 april, 2017 | Näringspolitik
DSC_0705

Transportbranschen i stort rekryteringsbehov

5 april, 2017 | Näringspolitik
Transportpartiet

Nu startar vi Transportpartiet

1 april, 2017 | Näringspolitik
Scandinav_I7EG

Nationell flygskatt är fel väg att gå

16 mars, 2017 | Näringspolitik
scandinav_8xdv

Alkobommar – onödigt dyr lösning för nykterhetskontroller

14 mars, 2017 | Näringspolitik
scandinav_xa2g

Lågt förtroende för regeringens regelförbättringsarbete

14 mars, 2017 | Näringspolitik
scandinav_hx7f

Förslag som försvårar för spritbussar välkomnas

13 mars, 2017 | Näringspolitik
scandinav_8jud

Transportbranschen är ingen stor miljöbov

6 mars, 2017 | Näringspolitik
scandinav_ljch

Regeringen backar om kilometerskatten

27 februari, 2017 | Näringspolitik
scandinav_bthc

Kraftig minskning av vägtrafikens utsläpp under 2016

24 februari, 2017 | Näringspolitik
swebus_express_buss

Orimligt förslag om miljözoner med extra höga krav på tunga fordon och lätta fordon

20 februari, 2017 | Näringspolitik
scandinav_br64

Transportföretagen välkomnar 74-tons lastbilar

16 februari, 2017 | Näringspolitik
timmer

Svenska drivmedelsskatter – en ödesfråga för landsbygden

1 februari, 2017 | Näringspolitik
Scandinav_I7EG

Transportföretagen välkomnar regeringens nya flygstrategi

27 januari, 2017 | Näringspolitik
scandinav_l1if

Kampanjen ”Fördel bussen” lanserad

16 januari, 2017 | Näringspolitik
header

Välkommet regeringsbeslut om investeringar i sjöfartsinfrastruktur

13 januari, 2017 | Näringspolitik
skatteprm

Snöfallet får konsekvenser för våra transporter

4 januari, 2017 | Näringspolitik
scandinav_8jud

Landsbygdskommittén har rätt om transportpolitiken

4 januari, 2017 | Näringspolitik
scandinav_bthc

Transportföretagen kritisk mot höjning av redan höga transportskatter

29 december, 2016 | Näringspolitik
elbussropsten4

Förordningen om elbusspremien behöver ändras

21 december, 2016 | Näringspolitik
scandinav_k2f8

Ersättningar för id-kontroller

14 december, 2016 | Näringspolitik
scandinav_ljch

Skattechock på transporter

13 december, 2016 | Näringspolitik
Scandinav_I7EG

Införandet av en flygskatt är ett slag i luften för miljön

2 december, 2016 | Näringspolitik
scandinav_bthc

Sverige är världsledande på trafiksäkerhet

25 november, 2016 | Näringspolitik
scandinav_j26h

Hög tid för regeringen att ge besked om framtida villkor för förnyelsebara drivmedel

17 november, 2016 | Näringspolitik
scandinav_goz9

Klimatsmarta resor med buss beskattas allt mer

14 november, 2016 | Näringspolitik
scandinav_9zqm

Regeringen – dags att hjälpa Sverige gå i rätt riktning

7 november, 2016 | Näringspolitik
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Välfärdsutredningen: Ett slag mot alla företag

2 november, 2016 | Näringspolitik
Ferry Caledonian Mac Brayne from Port Askaig to the whisky island Isle of Islay, Scotland.

Mål och medel i transportpolitiken – är det något att bråka om?

1 november, 2016 | Näringspolitik
scandinav_j8q2

Fokusera på vad bussen släpper ut, inte vad som hälls i tanken

25 oktober, 2016 | Näringspolitik
scandinav_br64

Radioinslag; ”Om vi inte hanterar trafiken rätt, kan det få katastrofala följder”

10 oktober, 2016 | Näringspolitik
scandinav_m4du

Resurser för infrastrukturen ökar – underlättar näringslivets blodomlopp

6 oktober, 2016 | Näringspolitik
scandinav_xa2g

Det är dags att regeringen förenklar regelverken för företagen

5 oktober, 2016 | Näringspolitik
scandinav_hx7f

Här är punkterna ur höstbudgeten som berör transportsektorn

23 september, 2016 | Näringspolitik
scandinav_8jud

Kör- och vilotider; en hel bransch riskeras att slå ut

18 juli, 2016 | Näringspolitik