Näringspolitik

Transporter är samhällets blodomlopp och en förutsättning för tillväxt, välfärd och för människors möten. I fokus för Transportföretagens näringspolitiska verksamhet står den samlade transportnäringens utmaningar inom områdena infrastruktur och tillgänglighet samt hållbarhet och logistik. Transportföretagen vill skapa möjligheter för en konkurrenskraftig transportnäring till nytta för människor, företag och för samhället i stort.

Oväntad uppgång för transportbranschen

9 juli, 2019 | Näringspolitik

Landsbygden är förlorarna på det nya reseavdraget

26 juni, 2019 | Näringspolitik

Skogen – transporternas paradis

26 juni, 2019 | Näringspolitik

Längre lastbilar ger bättre transport

17 juni, 2019 | Näringspolitik

Olyckligt när trafikslagen ställs emot varandra

14 juni, 2019 | Näringspolitik

Debatt: Bonus Malus orättvis för lätta lastbilar

11 juni, 2019 | Näringspolitik

Konjunkturläget: Transportnäringen bromsade i maj

4 juni, 2019 | Näringspolitik

Personbilstrafik på landsbygden skattar mest

3 juni, 2019 | Näringspolitik

En representativ helhetsbild saknades i nyhetsinslag

3 juni, 2019 | Näringspolitik

Debatt: Svårt att få rätt personal till sjöfarten

2 juni, 2019 | Näringspolitik

Världsrekord i Sverige – hur genomfördes världens mest miljövänliga flygning?

22 maj, 2019 | Näringspolitik

Tre transportbranscher: det här betyder EU

22 maj, 2019 | Näringspolitik

”Det blir allt lättare att flyga klimatvänligt”

16 maj, 2019 | Näringspolitik

Längre lastbilar gör vägarna säkrare och transporterna mer hållbara

15 maj, 2019 | Näringspolitik

Utsläpp från flyget i Sverige minskar

14 maj, 2019 | Näringspolitik

”Demonstranterna har rätt”

10 maj, 2019 | Näringspolitik

Fyra åtgärder för hållbara vägtransporter

10 maj, 2019 | Näringspolitik

Transportindikatorns uppgång kan inte tas för givet

9 maj, 2019 | Näringspolitik

Landsbygden bortglömd i budgeten

10 april, 2019 | Näringspolitik

Debatt: Dags att överge flygskatten

5 april, 2019 | Näringspolitik

Konjunkturen: Fortsatt stark transportmarknad

2 april, 2019 | Näringspolitik

Längre lastbilar – för mer hållbara transporter

1 april, 2019 | Näringspolitik

”Satsa storskaligt på elektrifiering”

28 mars, 2019 | Näringspolitik

Politiska åtgärder måste stötta ett hållbarare flyg

28 mars, 2019 | Näringspolitik

Transporterna som aldrig står stilla

18 mars, 2019 | Näringspolitik

SVERIGES HAMNAR OCH HAMNARBETARFÖRBUNDET TECKNAR ETT ANDRAHANDSAVTAL

5 mars, 2019 | Näringspolitik

Transportindikatorn: konjunkturläget ljusnar

5 mars, 2019 | Näringspolitik

Det offentliga måste satsa på grönt flyg

3 mars, 2019 | Näringspolitik

”Lastbilsbonus” kan ge utvecklingen en skjuts

1 mars, 2019 | Näringspolitik

Sverige toppar inom förnybar energi för transportsektorn

1 mars, 2019 | Näringspolitik

Ökad hållbarhet för vägtrafiken kräver rätt förutsättningar

27 februari, 2019 | Näringspolitik

Hamnarbetarförbundet måste bestämma sig – konstruktivitet eller konflikt

7 februari, 2019 | Näringspolitik

Transportfakta – ny sajt med samlad statistik om transporter

6 februari, 2019 | Näringspolitik

Transportindikatorn signalerar avmattning i svensk ekonomi

5 februari, 2019 | Näringspolitik

”Hellre ny teknik än en nygammal flygskatt”

4 februari, 2019 | Näringspolitik

Nu lanserar vi Transportindikatorn

1 februari, 2019 | Näringspolitik

Sverige borde satsa mer på vägarna

1 februari, 2019 | Näringspolitik

Överbeskatta inte landsbygdens bilism

31 januari, 2019 | Näringspolitik

Möt Christer Bruzelius, vd Destination Gotland, om branschens framtid och utmaningar

31 januari, 2019 | Näringspolitik

Sverige kan ta ledning på elflyg

29 januari, 2019 | Näringspolitik

Den nya regeringen satsar orimligt lite på vägar

27 januari, 2019 | Näringspolitik

Transportföretagen kommenterar regeringsförklaringen

21 januari, 2019 | Näringspolitik

Transportpolitisk överenskommelse oroande!

15 januari, 2019 | Näringspolitik

Satsningar på vägarna för ökad trafiksäkerhet brådskar!

9 januari, 2019 | Näringspolitik

Landsbygden straffas när skatterna för drivmedel höjs

7 januari, 2019 | Näringspolitik

Ta det lugnt i trafiken, visa hänsyn och se till att ha goda marginaler

21 december, 2018 | Näringspolitik

Flygskatten var inte en klimatskatt

18 december, 2018 | Näringspolitik

Viktiga transportpolitiska åtgärder i budgetförslag

11 december, 2018 | Näringspolitik

”Staten bör se till att Österleden byggs”

8 december, 2018 | Näringspolitik

Elflyg kan bli verklighet

6 december, 2018 | Näringspolitik

Transportföretagen välkomnar förändringar i cabotageregelverket

5 december, 2018 | Näringspolitik

Sverige kan ta ledning i flygets klimatarbete

5 december, 2018 | Näringspolitik

”Hårt arbete kan få Corsia i luften”

3 december, 2018 | Näringspolitik

Grön tråd i Bryssel

29 november, 2018 | Näringspolitik

Landstingen ska inte äga dyra ambulansflyg

27 november, 2018 | Näringspolitik

Svenskt flyg till diskussion

22 november, 2018 | Näringspolitik

Wallenius vinnare av Hållbarhetspriset 2018!

14 november, 2018 | Näringspolitik

Växande bransch behöver anställa

14 november, 2018 | Näringspolitik

Möt finalisterna till Hållbarhetspriset 2018

13 november, 2018 | Näringspolitik

Flygets utsläpp måste hanteras globalt

7 november, 2018 | Näringspolitik

Vi måste förbereda oss för Brexit

29 oktober, 2018 | Näringspolitik

Tre finalister till Hållbarhetspriset 2018!

23 oktober, 2018 | Näringspolitik

Sveriges Hamnar och Transportarbetareförbundet i branschmöte om framtidens hamnar och hamnarbete

18 oktober, 2018 | Näringspolitik

”Hållbarhetsfrågan är en förutsättning för branschens överlevnad”

17 oktober, 2018 | Näringspolitik

Låt inte Östra länken bli en bricka i förhandlingsspelet

15 oktober, 2018 | Näringspolitik

Lotta Gröning efterlyser en mera genomtänkt energipolitik

12 oktober, 2018 | Näringspolitik

”Vi har inte råd med symbolpolitik i det kritiska läge vi befinner oss”

9 oktober, 2018 | Näringspolitik

Välkommen att fira Hållbarhetspriset 2018!

5 oktober, 2018 | Näringspolitik

Elektrifieringen måste ta fart på allvar

4 oktober, 2018 | Näringspolitik

Replik på debatt: öka insatserna för elektrifiering

27 september, 2018 | Näringspolitik

Transportföretagen diskuterar mobilitetspaketet med Violeta Bulc

26 september, 2018 | Näringspolitik

Spännande och välkomnad storsatsning på elvägar!

25 september, 2018 | Näringspolitik

Kommunerna måste utgå från ökad vägtrafik

24 september, 2018 | Näringspolitik

Save the date 14 november – Hållbarhetspriset 2018

21 september, 2018 | Näringspolitik

Dags att bygga Östra Länken

14 september, 2018 | Näringspolitik

Möt Stockholms Hamnar i Transporttanken

12 september, 2018 | Näringspolitik

Helikoptrar viktiga för hela samhället

11 september, 2018 | Näringspolitik

Välkomnad satsning på elvägspilot

11 september, 2018 | Näringspolitik

Säkerhetsbranschen kan stärka tills fler trafikpoliser är på plats

5 september, 2018 | Näringspolitik

Hållbarhetsprisets jury för 2018 nu utsedd!

4 september, 2018 | Näringspolitik

Vill se längre lastbilsekipage

30 augusti, 2018 | Näringspolitik

Möt Ingrid, vd för Skoogs Åkeri, i Transporttanken

28 augusti, 2018 | Näringspolitik

På spåret 7 – valspecial

23 augusti, 2018 | Näringspolitik

Ny regering bör slopa flygskatten

23 augusti, 2018 | Näringspolitik

Solenergi och vindkraft för framtidens sjöfart

13 augusti, 2018 | Näringspolitik

Nytt samarbete ger effektiv luftburen brandbekämpning

3 augusti, 2018 | Näringspolitik

Bättre laddinfrastruktur gör resan smartare

1 augusti, 2018 | Näringspolitik

Välkomnat regeringsförslag om säkra uppställningsplatser

6 juli, 2018 | Näringspolitik

Globalt klimatstyrmedel för flyget tar form

6 juli, 2018 | Näringspolitik

Bussförare Wanted! Möt Nobina i Transporttanken

6 juli, 2018 | buss

Utan sjöfart stannar Sverige

4 juli, 2018 | Näringspolitik

Infrastrukturinvesteringar är nödvändiga för tillväxten

2 juli, 2018 | Näringspolitik

Vi välkomnar godstransportstrategin

28 juni, 2018 | Näringspolitik

Det har än en gång skrivits klimathistoria!

28 juni, 2018 | Näringspolitik

Förvandla förslag till mål

27 juni, 2018 | Näringspolitik

Ny analys av läget för biodrivmedel i Sverige och EU

25 juni, 2018 | Näringspolitik

Aktuell Hållbarhet: ”Vi ska exportera biodrivmedel – inte importera”

19 juni, 2018 | Näringspolitik

Skattepengar går upp i rök vid skogsbränder

18 juni, 2018 | Näringspolitik

DHL tror på drönare, mer eldrivet och bättre samlastning – se Transporttanken

15 juni, 2018 | Näringspolitik

Vägtransporterna glömdes bort i planen

15 juni, 2018 | Näringspolitik