Fosslifritt flyg kan få sitt genombrott i Västsverige


Landvetter skulle kunna bli ett framtida västsvenskt hub där elflyg transporterar passagerare som flyger vidare med svenskt biobränsle. Men då måste regeringen på allvar vilja se ett fossilfritt flyg, skriver Fredrik Kämpfe, branschchef flyg inom Transportföretagen.

Debattartikeln publicerades i GT den 18 augusti

På måndag infaller luftfartsdagen, vars syfte är att uppmärksamma flygets utveckling. Vi vill denna dag lyfta hur flyget håller samman Sverige och luftfartens globala betydelse. Västsverige är en tillväxtregion där flyget har en särskilt betydande roll. Självklart som transportmedel men även för den industri, forskning och utveckling som skapas här för att spridas världen över. Det fossilfria flyget kan mycket väl få sitt definitiva genombrott på Västkusten. Men då krävs att regeringen uppvärderar flyget.

Tillgängligheten som Landvetter tillsammans med övriga flygplatser ger regionen med Nordens största hamn, ett internationellt exponerat näringsliv och en växande besöksnäring får inte tas för given. Därför välkomnar vi investeringsprogrammet som moderniserar Landvetter och en framtida järnvägsanslutning som positionerar flygplatsen väl för fortsatt tillväxt.

Framtiden talar nämligen för Landvetter. Nya mindre flygplan har längre räckvidd som skapar möjligheter för fler interkontinentala direktlinjer från Västsverige. Redan i dag kan flygplan med omkring 200 platser nå destinationer i USA och Asien utan mellanlandning.

Direktflyg ger kortare restider och väsentligt lägre utsläpp än att ta omvägar via andra flygplatser. Faktum är att Landvetter rentav skulle kunna bli en framtida västsvensk hub; en bytespunkt där elflyg flyger in passagerare som reser vidare ut i världen med flygplan drivna med svenskproducerat biobränsle. Det är svårt att inte se möjligheterna med denna utveckling.

Men för att gå från vision till verklighet krävs att regeringen för en betydligt mer flygvänlig politik. En politik utan skygglappar som stöder visionen om det fossilfria flyget, som håller Sverige öppet och gynnar ekonomi och arbetstillfällen i Västsverige. 

Det var ingen slump att Stefan Löfven i sitt tal på Socialdemokraternas kongress uppmärksammade att framtidens elflyg utvecklas på Chalmers. Västsverige är ett industriellt kluster med banbrytande utveckling för flygindustrin. Det är i Göteborg med omnejd kunskapen finns och dessutom finns där stor potential till synergi med fordonsindustrin.

I Trollhättan finns redan en världsledande flygkomponenttillverkning- och utveckling som exporteras världen över. På Västkusten investeras stora belopp för produktion av hållbara biobränslen med restprodukter från skogsbruket. Just nu sker testflygningar med drönare för tidskritiska transporter mellan Sahlgrenska och Mölndals sjukhus. Det är dessutom i Göteborg som svenskbyggda elflygplan ska lyfta för första gången om bara några år. Allting hänger ihop. Nya material, nya bränslen och nya framdrivningstekniker skapar framtidens flyg. Utvecklingen inom hållbarhet och automatisering går snabbare än vad många inom branschen förutspått.

Målsättningen är ett fossilfritt flyg. Frågan till våra politiker är om genombrottet ska ske här eller någon annanstans? Ska Sverige vara i täten för utvecklingen eller passivt titta på när andra länder drar ifrån?

Flygforskning behöver därför uppvärderas av regeringen. Tyvärr ser vi att flygstrategin som den rödgröna regeringen antog 2017 inte levererar vad som utlovats.  

Det är därför hög tid att regeringen åter uppmärksammar flygets nytta för Sverige och aktivt bidrar till flygets omställning. Ett öppet och tillgängligt Sverige kräver bra flygförbindelser och genom att våga satsa på flyginnovation kan vi dessutom slå mynt av utvecklingen och samtidigt nå klimatmålen.

Regeringen borde satsa på flygets framtid och tillsammans med branschen förverkliga den färdplan för fossilfrihet som överlämnades förra året. Ett lämpligt första steg vore att regeringen redan i höstens budget faktiskt höjer anslagen till flygforskning för att snabba på utvecklingen. Det gynnar miljön, skapar arbetstillfällen och stärker Västsverige.

Fredrik Kämpfe, Transportföretagen, branschchef flygbranschen