Miljöpartiet offrar glesbygd och Norrland


Flygskatten måste fördubblas, skriver Trafikutskottets ordförande Karin Svensson Smith (MP) tillsammans med fyra partikamrater på SvD Debatt. Syftet är att minska flygandet.

Artikeln publicerades i Svenska Dagbladet den 23 maj

Tajmingen är besynnerlig. Fem dagar har gått sedan flygbolaget Nextjet gick i konkurs och ställde ett antal orter helt utan flygförbindelse med omvärlden. Plötsligt förstod nästan alla flygets avgörande betydelse för hela Sveriges möjlighet att leva och utvecklas.

”Det här är förödande för oss”, sade Arvidsjaurs kommunalråd Lotta Åman (S), då det stod klart att Arvidsjaur står helt utan flygförbindelse till övriga landet. Då passar miljöpartiet på att kräva mer av samma medicin. Det är direkt cyniskt.

Vi noterar att Miljöpartiet inte har något kommunalt mandat i Arvidsjaur (0,44 procent), och inte heller i Lycksele (1,85 procent) eller Vilhelmina (0,86 procent), som också står utan flygförbindelse.

Faktum är att flygskatten är en sällsynt illa konstruerad skatt. Skatten tas ut per passagerare, oavsett om resan sker med ett flygplan från 1900-talet eller ett modernt plan som släpper ut 40 procent mindre växthusgaser. Skatten ger inget incitament för teknikutveckling, biobränsle, modernare flygplan eller andra förbättringar.

Dessutom ingår flyget som enda transportslag i EU:s handel med utsläppsrätter. Om nationella åtgärder minskar utsläppen i Sverige frigörs utrymme att öka utsläppen i andra EU-länder. Om målet är sänkta utsläpp, snarare än ett ideologiskt poserande, är en nationell skatt fel väg att gå.

Vi delar helt uppfattningen att flyget, liksom alla andra transportslag, måste minska sina utsläpp av växthusgaser. Men det kan och bör ske genom att utveckla flyget i stället för att avveckla det.

På kort sikt är den största möjligheten biobränsle. Genom att flyga på biobränsle kan utsläppen minska med uppemot 80 procent. Bränslet fungerar redan med dagens motorer. Flera bolag, bland annat BRA och SAS, erbjuder redan kunder att flyga på biobränsle.

På längre sikt kommer elektrifiering av flyget sannolikt att kunna spela en stor roll, i synnerhet för inrikesflyget. Norska motsvarigheten till Swedavia, Avinor, räknar med att alla inrikesflyg och flighter på mindre än 1,5 timmar kommer att vara eldrivna 2040.

Låt oss tala om hur vi påskyndar utvecklingen mot ett grönare flyg i stället för att offra glesbygden och norra Sverige.

De fem miljöpartisterna skriver vidare att flyget är befriat från skatter. Flyget betalar för sin infrastruktur genom avgifter i stället för skatter. Om flyget beskattades på samma sätt som vägtrafiken skulle kostnaden bli ungefär den samma. Att beskriva det som ett skattefrälse är djupt oseriöst och medvetet vilseledande. Det borde ordförande för riksdagens trafikutskott stå över.

Det är svårt att veta på hur stort allvar man ska ta detta utspel från miljöpartiets trafikpolitiska talesperson. Samma dag som artikeln i SvD tog partiets språkrör Gustav Fridolin avstånd från kravet.

I stället för denna låsning vid en illa konstruerad skatt för vi gärna dialog om hur vi kan påskynda utvecklingen mot biobränsle och teknisk utveckling som minskar utsläppen utan att isolera stora delar av landet.

Mattias Dahl
vd, Transportföretagen
Fredrik Kämpfe
branschchef, Svenska Flygbranschen