Utvecklingen mot ökad hållbarhet går i flygande fart


Elektrifieringen kan leda transportsektorn till att bli fossilfri. Det gäller flyget med. Därför arrangerade Transportföretagen i dag ett seminarium i riksdagen ”Så lyfter elflyget” för att uppmärksamma en bred publik, inte minst politiker om vilka möjligheter elflyget har, vad Sverige kan komma att se för fördelar men framförallt även vad som behövs från politiskt håll om detta ska bli verklighet.

Intresset var stort hos både riksdagsledamöter, bransch, näringsliv, forskarvärlden och media som deltog i dagens seminarium i riksdagen. Helena Gellerman, riksdagsledamot L, hälsade välkommen och berättade samtidigt om det stora politiska intresset för elflyget i riksdagen. Värd stod även vår flygexpert Fredrik Kämpfe som påminde om den flygande fart utvecklingen går i hos våra medlemsföretag.

Först ut av morgonens talare var därefter Lena Wennberg, miljöchef på Swedavia som berättade om Nordic Network som etablerats under hösten för samverkan mellan de nordiska ländernas flyginfrastruktur när ny teknik successivt etableras. Två av målen hos Nordic Network är en standardisering för laddinfrastrukturen liksom att utvekla nya affärsmodeller med point to point som innebär att nya orter och regioner kan knytas samman med de nya elflygen eftersom infrastrukturen kommer se helt annorlunda ut och där storstäderna inte är lika centrala för flyget längre. Norden är unikt med sin geografi och förutsättningar att ta ledningen med att testa den nya tekniken – vi måste ta den möjligheten och därmed vara föregångare i att utveckla det fossilfria flygandet.

Även flygforskningen fanns representerad med Anders Forslund, vd för Heart Aerospace, som berättade om det svenska elflygsprojektet Elise och var man befinner sig. Den stora utmaningen just nu ligger inte bara på forskningen utan till stor del även på investeringsklimatet och de politiska incitamenten. Tekniken finns men måste skalas upp för att elflyget ska kunna utvecklas till att på sikt ta över. Målet är att se Elise i kommersiellt bruk 2025. Men då behövs tydligare nationella mål, investering i forskning och utveckling och incitament som stöttar flygbolagens hållbarhetsarbete. Varför inte starta innovationsupphandlingar?

Ingen mindre än Svante Axelsson från Fossilfritt Sverige sammanfattade dagen med att elflyget behövs i den fossilfria världsutställning Sverige ska bli och med att de regionala möjligheterna är hundraprocentiga då elflyget faktiskt kommer få hela Sverige tillgängligt.