Wanted – 40 000 kvinnor och män sökes!


I allt snabbare takt beställer vi med ett klick hem varorna på nätet – mode, livsmedel, skönhetsprodukter och vitvaror, hobbyprylar och allt möjligt tänkbart. Idag är det dessutom Cyber Monday, ett amerikanskt fenomen som har tagit sig till Sverige och som innebär sänkta priser och erbjudanden på nätet för att få igång e-julhandeln. Den ökade e-handeln innebär givetvis fler transporter. Det är bra. Vi gillar transporter, särskilt smarta sådana. Men vi måste finna kvinnor och män till att utföra transporterna!

Artikeln publicerades på Transportnet.se den 27 november

Vi tar transporterna för givet. I så pass hög grad att vi inte tänker på dem. Inte förrän de står still. Vi färdas med dem till skola, jobb och fritid. Hela vår tillvaro är uppbyggd kring transporter. De är en förutsättning för ett land med Sveriges geografiska utmaningar, för att vårt näringsliv ska fungera och för att vi ska kunna hälsa på nära och kära från norr till söder.

Vad få känner till är att bristen på personal är transporternas största utmaning. Om bara några år, fram till 2030, kommer uppemot 40 000 jobb att kunna gå förlorade om branschen inte lyckas anställa i den takt efterfrågan kräver. Det visar en rapport som Transportföretagen har låtit ta fram med hjälp av HUI Research.

Orsakerna till att behovet sticker ut just i transportbranschen är delvis ett svikande elevantal på gymnasieskolans yrkesutbildningar, minskat körkortstagande och stora pensionsavgångar parallellt med växande efterfrågan på transporttjänster, inte minst till följd av den ökade e-handeln.

För att transportnäringen ska kunna växa och utvecklas och för att jobb inte ska gå förlorade måste bransch, skola och beslutsfattare i samverkan skapa förutsättningar för att locka fler till branschens yrken. Vi vet att en fungerande och långsiktig dialog mellan företag, politik och utbildningsarrangörer är positivt för utbildningskvaliteten. Och vi vet att det i sin tur leder till attraktiva utbildningar. Vi efterlyser därför det vi kallar regionala stödstrukturer, det vill säga offentligt finansierade stödpersoner som ser till att den lokala och regionala dialogen kommer till stånd och långsiktigt utvecklas.

Samtidigt som vi efterlyser dessa åtgärder välkomnar vi regeringens satsning på fler platser inom vuxenutbildningen och vi är positiva till att regeringen inte väljer att lyfta bort tid från yrkesämnen i den pågående översynen av den gymnasiala yrkesutbildningen. Men i ljuset av transportnäringens stora rekryteringsbehov och med vetskapen om att transporterna är en förutsättning för vår vardag och för hela Sveriges ekonomi vet vi att ett underdimensionerat utbildningssystem får stora konsekvenser för hela landet.

Vi vill därför lyfta fram transporternas betydelse och det långsiktiga arbete som branschens kompetensförsörjning fordrar. Vår bransch är en framtidsbransch som vill kunna möta efterfrågan – inte minst den ökade e-handeln – och som vill kunna bidra till vår välfärd som vi känner den. Vi finns tillgängliga för dialog om hur vi kan stärka kompetensförsörjningen till transportnäringen.

Caj Luoma, chef utbildning och kompetensförsörjning, Transportföretagen
Göran Arkler, vd Transportindustriförbundet