”Det känns som att det här är mina gator”


Fakta:

Namn: Isabell Sjöberg

Ålder: 27 år

Gör: Pluggar just nu sjuksköterskeprogrammet i Gävle. Har sedan 2012, i perioder, arbetat som bussförare i Gävle, främst landsortskörningar.

Den svenska bussbranschen är i ständig utveckling. Behovet av förare och mekaniker är stor. Enligt en färsk rapport, Rekryteringsbarometern, som Transportföretagen har låtit göra, behöver flera tusen bussförare nyanställas. Under 2016 avser de tillfrågade företagen rekrytera runt 1 900 bussförare och under efterföljande två år bedömer man att ytterligare 2 300 bussförare kommer att behöva rekryteras.

Ett av problemen som uppmärksammas i rapporten är att utbildningssystemet inte riktigt levererar det som arbetsmarknaden behöver för att trafiken ska kunna fortsätta rulla. De sökande saknar ofta efterfrågad kompetens i till exempel form av yrkeskompetensbevis men även ”social kompetens” och kompetens i kundbemötande.

Vi har träffat Isabell Sjöberg som sedan 2012 i perioder arbetar som bussförare i Gävle. Hon valde att söka sig till branschen efter en tid av arbetslöshet. Det första steget togs mycket tack vare av att Komvux i Gävle erbjöd en bussförarutbildning. Utbildningen ledde till förarbevis, busskörkort och en snabb inträdesbiljett till arbetsmarknaden. Hon berättar om en spännande arbetsmiljö, med en del utmaningar men framförallt om roliga möten och fina landsortskörningar.

Jag tänkte främst att det skulle vara ett roligt och varierande yrke och att det skulle vara lätt att få jobb.

Under 2012 sökte jag till bussförarutbildningen via Komvux i Gävle. När utbildningen, var klar fick jag mitt busskörkort och yrkeskompetensbevis. Just nu pluggar jag på sjuksköterskeprogrammet i Gävle men kör buss när jag har möjlighet, som under somrarna.

Vad fick dig att vilja börja köra buss?
–Jag tänkte främst att det skulle vara ett roligt och varierande yrke och att det skulle vara lätt att få jobb. Utbildningen pågick under tre månader och jag uppskattar att vi fick chansen att köra mycket innan vi kom ut i arbetslivet. Något jag vet att flera busskolor runt om i landet inte erbjuder sina elever. Nu har utbildningen tyvärr lagts ner, men jag känner många som får sin utbildning via Arbetsförmedlingen. Ska man ta körkortet själv kostar det mycket pengar, dels för att betala en körskollärare men också när man ska hyra en buss för övningskörning, säger Isabell.

Hur är det att arbeta som bussförare idag?
–Jag tycker att själva körningen är väldigt rolig och det är en häftig känsla att känna att ”det här är mina gator”. Extra fint är det när jag får beröm från trevliga passagerare. Det är många som säger att jag kör bra och det är jätteroligt. Jag har fått både choklad och blommor som tack. Min favoritsträckor är landsortsturerna, då får jag köra längre sträckor och har tid att fundera och reflektera. Dessutom upplever jag att folk är trevligare ute på landet, de är glada att bussen kommer överhuvudtaget säger Isabell med ett skratt.

Hur är stämningen på jobbet?
–Jag kan bli så himla glad ibland av att träffa mina jobbarkompisar i fikarummet. Det är så många, jag tror vi har 200 anställda just nu. Det är en väldig blandning på folk med olika bakgrunder. Det är mest äldre bussförare men även en del yngre.

Hur är det att vara kvinna i branschen?
–För det mesta tycker jag att det fungerar bra. Det känns roligt om jag kan vara en förebild för andra tjejer och visa att det går att ändra på invanda könsroller, att lägga förlegade åsikter om att det bara skulle vara män som kör buss, på hyllan.

Har du några tankar vad gäller de omdiskuterade kör-och vilotiderna?
–Det här med EU-reglerna som kör- och vilotider är ganska fyrkantigt, både för buss och lastbil. Jag förstår tanken bakom reglerna, att vi inte ska köra för länge och att vi ska ha humana arbetstider. Sedan är det ju även en marknadsfråga. Om man inte har de här reglerna så skulle konkurrensen se helt annorlunda ut, säger Isabell och fortsätter:

–Jag tycker det är en annan sak för de som kör lastbil och är ute på vägarna i Europa. Då har jag lättare att förstå syftet med kör- och vilotidsreglerna. Men för oss som kör linjetrafik blir det annorlunda. Vi har redan ett schema där det förhoppningsvis finns inplanerade raster från vår arbetsgivare. Men man vill ju inte riskera böter och det är svårt att till exempel stanna bussen för rast om det är en trafikstockning.

Video: Se Transportföretagens film där olika roller som finns i bussbranschen presenteras, samt exempel på karriärsmöjligheter.